30 يونيو، 2024

رسالة من العمدة سامى الجندى لطلاب الثانوية 

سامى الجندى

وجه العمدة سامى الجندى الخبير التربوى رسالة صادمة لطلاب الثانوية العامة بالتزامن مع امتحانات الشهادة الثانوية للعام الحالي 2023 – 2024. بأنهم لا ينساقوا خلف جروبات ومواقع الغش لأنهم يضللون الطلبة والمنشور لديهم عبارة عن أسئلة وهمية مشيرا إلى أن وزارة التربية والتعليم أنشأت قنوات تعليمية مجانية تجمع أكبر وامهر نخبة من أساتذة التعليم فى مصر

كان العمدة سامى الجندى وجه رسالة العام الماضي إلى الطلاب بالمراحل التعليمية المختلفة “من الثانوية العامة إلى الجامعات”، قائلة إن النجاح الحقيقي لا يأتي بالدرجات المستحقة لدخول إحدى كليات القمة، حيث إن الشخص الذي يعمل ما يحبه سوف يصل إلى القمة الحقيقية.

ونشر الجندى تغريدة عبر موقع وكتب: “التعليم مش بيحدد لا مصير ولا نيلة، بتعرف تجيب فلوس هتعرف تتجوز وتسافر مبتعرفش يبقي الشهادة هتقرطسها وتحط فيها طعمية”.

وفي رسالة لطلاب كلية الحقوق، أوضح الخبير التربوى عبر “تويتر”: “حبايبي اللي في حقوق، القانون المدني والقانون الدولي دول احفظوهم كويس عشان بيلخبطوا، تاريخ القانون المصري مش صعب أوي هو وسكاشن مدني هتعرفوا تسلكوا فيهم وبدعيلكم”.

وأضاف العمدة سامى الجندى “حبايبي بتوع صيدلة احفظوا الكلام بحاجات مشابهة يعني مثلا تحليل ELISA ده افتكروا ملكة الاحساس، والـ CBC مثلا ممكن سفرة وممكن العادية والـ DHEA افتكروا سكينة متابع: “وبالنسبة لحبايبي اللي في هندسة أنا مش ملم بهندسة اوي بس ذاكروا ماشيينز كويس عشان عارفة إنها أصعب من كلمة (بشمهندس)”.